Eerlijke kijk
op taxi- en
zorgvervoer

Leerlingenvervoer gemeente Hoeksche Waard

gemeente Hoeksche Waard

Datum actie: 3 februari 2025
Datum aanbesteding: 11 januari 2025
Opdrachtgever: gemeente Hoeksche Waard
Publicatie op Tenderned: aankondiging

Aanbevelingen: Download

Samenvatting aanbevelingen

Achtergrond

De gemeente Hoeksche Waard besteedt zijn leerlingenvervoer aan. De opdracht is verdeeld over twee percelen. Perceel 1 betreft lokaal vervoer (160 leerlingen) en Perceel 2 regionaal en bovenregionaal vervoer (180 leerlingen). Het contract heeft een looptijd van 1-8-2025 tot 1-8-2029, met een optie tot eenzijdige verlenging van 2 x 1 jaar. Er dient een tarief per beladen uur te worden geoffreerd, waarbij een starttarief geldt. Voor personenwagens en taxibussen is dit starttarief € 12,75 en voor rolstoelmaterieel € 21,50. Het minimumtarief bedraagt € 55,- per beladen uur. In Perceel 2 dient een rit met een touringcar te worden uitgevoerd. Het aangeboden tarief voor deze rit dient zich binnen de bandbreedte van € 115,- en € 185,- te bevinden. De aanbieding hoeft niet onderbouwd te worden.

Positieve punten

Belangrijke aandachtspunten waar het AIM belang aan hecht, zoals CAO-verklaring, TX-keur en NEA-kostenontwikkeling, zijn in het bestek opgenomen. Voor routes die kostenintensief zijn (congestie) mag een opslagpercentage van 10% worden berekend. Het AIM adviseert dat kwaliteit altijd voor tenminste 60% onderdeel dient uit te maken van de gunning. In dit bestek telt kwaliteit zelfs voor 70% mee.

Aandachtspunten

Bij het kwaliteitsplan Personeel kan er in theorie gewaardeerd worden tussen 0 en 400 punten. De praktijk leert dat het hoogste en laagste cijfer zelden worden gegeven. De wedstrijd zal daardoor in werkelijkheid worden gespeeld tussen 100 en 300 punten, waardoor het aspect kwaliteit voor de inschrijvers niet onderscheidend kan zijn en een klein prijsverschil bepaalt wie de winnaar wordt. Het AIM adviseert nadrukkelijk te kiezen voor een andere gunningssystematiek en zou daarbij ook graag willen adviseren.