Doelgroepenvervoer
Gemeente Rotterdam
Datum actie: 24 juli 2024
Datum aanbesteding: 14 juli 2024
Opdrachtgever: Gemeente Rotterdam
Publicatie op Tenderned: aankondiging
Aanbevelingen: Download
Samenvatting aanbevelingen
Het huidige contract voor doelgroepenvervoer eindigt op 20 juli 2025. Binnen dit contract vallen twee opdrachten vanuit onderwijs: leerlingenvervoer en gym- en zwemvervoer. Daarnaast zijn er vier opdrachten vanuit overige doelgroepenvervoer: collectief aanvullend vervoer, dagbestedingsvervoer vanuit de wmo-, jeugdwet- en werknemersvervoer vanuit de Wet sociale werkvoorziening en de Participatiewet.
De opdracht is niet in percelen onderverdeeld, wat betekent dat de aanbestedende dienst kiest voor één gecontracteerde vervoerder voor het geheel. Een verdeling in percelen zou leiden tot versnippering van de opdracht en zou voor zowel de aanbestedende dienst als de reizigers tot kwaliteitsverlies en een toename van de transactiekosten leiden.
Positieve punten in het bestek:
Apart opstarttarief, rolstoeltarief, kamer-tot-kamer vervoer en solo vervoer zijn van toepassing.
Belangrijke aandachtspunten zoals TX-keur, NEA kostenontwikkeling en naleving van de cao zijn opgenomen in het bestek.
Aandachtspunten:
Bij een minimale contractduur van 4 jaar en de mogelijkheid van een eerste verlenging van 2 jaar (totaal 6 jaar), moet de vervoerder vanaf 1 januari 2030, voor een periode van 1,5 jaar, rolstoelvoertuigen vervangen door elektrische rolstoelbussen, tenzij er een tweede verlenging van 2 jaar komt.
De manier waarop de kwaliteit wordt beoordeeld is absoluut. Hoewel een waardering tussen 4 en 0 theoretisch mogelijk is, worden in de praktijk zelden de hoogste of laagste cijfers gegeven. Hierdoor komen de feitelijke scores neer op 3 (goed) en 2 (voldoende), waardoor kwaliteit voor inschrijvers niet onderscheidend kan zijn.
De bandbreedte tussen de minimale en maximale prijs is ongeveer 14% verschil. Een klein prijsverschil kan bepalend zijn voor wie als winnaar uit de bus komt.