Eerlijke kijk
op taxi- en
zorgvervoer

Doelgroepenvervoer

Gemeente Borne

Datum actie: 5 september 2024
Datum aanbesteding: 30 augustus 2024
Opdrachtgever: Gemeente Borne
Publicatie op Tenderned: aankondiging

Aanbevelingen: Download

Samenvatting aanbevelingen

De gemeente Borne staat op het punt om het doelgroepenvervoer opnieuw aan te besteden. Het nieuwe vervoerscontract start op 1 augustus 2025 en heeft een vaste looptijd van 5 jaar, met een eenzijdige optie tot verlenging van 5 x 1 jaar. De aanbesteding is verdeeld over 4 percelen met verschillende tariefsystemen:

Perceel 1: AOV (starttarief + beladen kilometertarief)

Perceel 2: Gym- en zwemvervoer (tarief per dagdeel)

Perceel 3: Leerlingenvervoer (tarief per leerling)

Perceel 4: Leerlingenvervoer nieuwkomers naar Hengelo (tarief per rit per voertuig)

Positieve punten:

Belangrijke aandachtspunten waar AIM waarde aan hecht, zoals het TX-keurmerk en NEA-kostenontwikkeling, zijn opgenomen in het bestek.

Aandachtspunten:

De NEA-kostenontwikkeling wordt gevolgd, maar de ingangsdatum is vastgesteld op 1 januari 2026. Inschrijvers moeten hun offerte vóór 22 oktober indienen. Het is onzeker of de kostenontwikkeling voor 2025 dan al bekend is. Dit betekent dat inschrijvers hun aanbiedingen zullen baseren op de kosten van 2024 en mogelijk zelf de kostenontwikkeling voor 2025 moeten ramen. 

Deze aanbesteding betreft een zogenaamde BPKV (Beste Prijs-Kwaliteit Verhouding) aanbesteding. AIM adviseert dat kwaliteit altijd voor minstens 60% onderdeel dient uit te maken van de gunning. In dit bestek telt de kwaliteit echter slechts voor 50% bij Perceel 1, 2 en 4, en slechts voor 30% bij Perceel 3. 

De absolute beoordeling van de kwaliteit kan leiden tot afvlakkende scores. In de praktijk zullen de beoordelingen zich vaak tussen 8 en 4 bevinden, waardoor de kwaliteit minder onderscheidend is en een klein prijsverschil bepalend kan zijn voor de winnaar. AIM adviseert om bij een volgende aanbesteding een andere gunningssystematiek te overwegen.

Voor Perceel 1 dient de inschrijver zowel een starttarief als een tarief per beladen kilometer op te geven. De gunning vindt plaats op basis van een rit van 10 kilometer. Indien de gemiddelde ritafstand inderdaad rond de 10 kilometer ligt, is dit een goede beoordeling. Als de werkelijke gemiddelde ritafstand echter hoger of lager blijkt te zijn, adviseert AIM om het starttarief vast te stellen op 3 tot 5 keer het opgegeven beladen kilometertarief.