Eerlijke kijk
op taxi- en
zorgvervoer

Chauffeursdiensten Zorginstituut Nederland

Zorginstituut Nederland

Datum actie: 8 maart 2025
Datum aanbesteding: 4 maart 2025
Opdrachtgever: Zorginstituut Nederland
Publicatie op Tenderned: aankondiging

Aanbevelingen: Download

Samenvatting aanbevelingen

Achtergrond
Zorginstituut Nederland besteedt zijn chauffeursdiensten aan. De ingangsdatum van het vervoer is 1 -7-2025. Het contract heeft een looptijd van 2 jaar met een optie tot eenzijdige verlenging van 2 jaar. Het betreft hier de inhuur van chauffeurs ( gemiddeld 180 uur per maand) en de inhuur van een voertuig ( gemiddeld 16 uur per maand)
Voor de chauffeurs inhuur dient een bedrag per inzet-uur te worden geoffreerd binnen de marge van € 30,- en € 50,-. Voor de inhuur van een voertuig wordt een uurtarief binnen de marge van € 10,- en € 30,- gevraagd. De offerte hoeft niet onderbouwd te worden.

Positieve Punt
Het AIM adviseert dat kwaliteit altijd voor tenminste 60 % onderdeel dient uit te maken van de gunning. In dit bestek telt kwaliteit zelfs voor 80% mee.


Aandachtspunten
TX is het landelijke kwaliteitskeurmerk voor taxi’s. Het AIM beveelt aan in het bestek op te nemen dat de vervoerders (inclusief eventuele onderaannemers) TX keur moeten hebben. Andere eisen ten aanzien van kwaliteitssystemen (zoals ISO) zijn dan namelijk ook niet nodig.

Er mag een indexering worden toegepast maar niet eerder dan 1 juli 2027. Het AIM adviseert om de NEA index hiervoor te gebruiken omdat dat deze de kostenontwikkelingen de taxibranche volgt waarbij het aandeel loonkosten ruim 65 % van het totaal uitmaakt. Het is van belang dat het bestek er rekening mee houdt dat biedingen vóór oktober/november gebaseerd zijn op het prijspeil van het jaar waarin ze zijn uitgebracht en dus geen rekening houden met toekomstige kostenontwikkelingen. Het is voor inschrijvers onmogelijk kostenontwikkelingen op juiste wijze in te schatten. Het is daarom aan te bevelen dat de NEA index direct in het eerstvolgende jaar (1-1-2026) wordt toegepast zodat vervoerders niet in de problemen kunnen komen.

De absolute beoordeling van de kwaliteit zal leiden tot het afvlakken van de scores. In theorie kan er gewaardeerd worden op 0,2,5,8 en 10. De praktijk leert dat het hoogste en laagste cijfer zelden wordt gegeven. De wedstrijd zal daardoor in werkelijkheid worden gespeeld tussen 2 en 8 waardoor het aspect kwaliteit voor de inschrijvers minder onderscheidend kan zijn. Het AIM adviseert nadrukkelijk te kiezen voor een andere gunningssystematiek en zou daarbij ook graag willen adviseren.